Olemme tässä blogisarjassa käyneet lävitse, millä tavoin yritykset voivat mahdollistaa pitkälle viedyn digitaalisen liiketoimintaverkoston. Kun yritys on päässyt unelmaansa, 100 %:in digitaalisuuteen, ei se tarkoita, että tilanne säilyy staattisena, sillä luonnollisestihan kehittyvä yritys vaihtaa säännöllisesti toimittajiaan sekä saa uusia asiakkaita.

OCJ 1 2016 Interoperability 991 2

On siis erittäin tärkeää, että käytettävät palvelut ja teknologiat standardoidaan osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa ja jalkautetaan osaksi eri liiketoimintaprosesseja. Lisäksi yrityksessä täytyy tunnistaa kompetenssikeskus tai palvelu, jonka päivittäinen tehtävä on jakaa tietoa sekä palvella eri prosesseja, esimerkiksi myyntiä ja hankintaa. Yrityksen johdon täytyy antaa täysi tuki tälle operatiiviselle toiminnolle, jotta digitaalisten transaktioiden määrää kasvatetaan johdonmukaisesti kauppakumppaneiden kanssa.

Nykyaikaiset ja edistyneet liiketoiminnan analytiikkatyökalut mahdollistavat hyvän pohjan, jonka avulla on mahdollista seurata millä tavoin digitaalisuus palvelee organisaatiota. Näiden ratkaisujen avulla voidaan luoda oma näkymä hankintaprosesseihin, jossa esimerkiksi toimittajien seuranta yrityksen sisällä mahdollistuu. Lisäksi nämä tiedonhallinnan palvelut tarjoavat reaaliaikaisen näkymän myynninseurantaan tai vaikkapa varastonhallintaan.

Koska yritysten koko liiketoiminta on riippuvainen liiketoimintaverkoston sisään tulevasta ja ulos lähtevästä informaatiosta, täytyy liiketoimintapäättäjien kaikissa toimissaan tavoitella 100 %:in digitaalisuutta. Uusien liiketoimintaprosessien toteutus ei siis lähde manuaalisesta operoinnista, vaan ensimmäisestä päivästä lähtien digitaalisen kanavan käytöstä. Yksinkertaisuudessaan tämä mahdollistaa tehostetun kustannusten hallinnan, varastojen optimoinnin sekä tehokkaan tilausten vastaanoton. Lopulta yrityksen kassavirta tehostuu ja kasvu mahdollistuu osana digitaalista liiketoimintaverkostoa.

Heikki Pulli 1304Kirjoittaja on toiminut yli 15 vuotta asiakaslähtöisissä liiketoiminnan kehitystehtävissä keskittyen erityisesti Sähköiseen toimitusketjun hallintaan, Sähköiseen laskutukseen sekä Integraatio ja Data Management -ratkaisuihin. OpusCapitassa hänen vastuualueena on vastata B2B Integraatioratkaisuista sekä viedä eteenpäin digitaalisen liiketoimintaverkoston ilosanomaa asiakkaille ja sidosryhmille.

››› Lue myös tämän blogisarjan aiemmat kirjoitukset:
Digitaalinen kurkiaura - Viisi askelta menestyksekkääseen digitaaliseen liiketoimintaverkostoon

Askel 1: Suunnittelu ja kokonaisuuden mallinnus
Askel 2: Organisaatio ja teknologiavalinnat  
Askel 3: Ensimmäiset käytännön toimenpiteet   
Askel 4: Tavoitteena 100 prosentin digitalisaatio