loka

06

Onko laskusi parasta ennen -päivä jo mennyttä?

by

Muutama vuosi sitten minulla oli ilo asua kaksi vuotta Norjassa. Tuo aika tarjosi loistavan mahdollisuuden tutustua Norjaan yhteiskuntana ja syventyä paikalliseen talouteen tarkemmin ja verrata sitä kotimaahamme Suomeen.

Norjaan saavuimme juuri talouskriisin puhkeamisen kynnyksellä. Maassa tapahtui lokakuussa 2008 konkurssiaalto, joka oli huomattavasti Suomen vastaavaa tilannetta voimakkaampi. Itse koetin kovasti ymmärtää, miten Norjan kaltaisessa vahvassa taloudessa tuo oli mahdollista ja mikä erotti norjalaiset yritykset suomalaisista. Ero löytyi osin maksukäyttäytymisen valvonnasta, luotonhallinnasta ja erityisesti luottotappiosta. Talouden äkillinen heikentyminen ajoi pieniä yrityksiä maksuvaikeuksiin ja luottotappioiden kautta kaatoi domino-efektinä sinänsä terveitäkin yrityksiä konkurssiin. Valmistautuminen tilanteeseen oli Suomea heikompaa. Vahva kansantalous toki käänsi tilanteen nopeasti kasvu-uralle ja tammikuussa 2009 taantuman julistettiin olevan ohi. Luottotappiot kuitenkin ovat yhä Norjassa liki kaksinkertaiset Suomeen verrattuna.

 

Tänään tilanne Suomessakin on muuttunut ja on edelleen matkalla väärään suuntaan. EU:n keväisen suhdannebarometrin mukaan Suomen kansantalouden kasvu on alueen toiseksi heikointa, ainoastaan Kypros jää jälkeemme. Vastaavasti yritysten luottotappiot ovat kasvussa, minkä edelleen odotetaan nostavan konkurssien määrää Suomessa. Asiasta on lukuisia tutkimuksia, mutta johdonmukaisesti meillä odotukset ovat EU-alueen heikoimmat.

 

Vuosi sitten havahduin itse faktaan luottotappioiden suuruudesta suhteutettuna koko taloushallinnon kustannukseen. Pohjois-Euroopan tasolla luvut ovat yhtä suuret! Väärät asiakasvalinnat, huono luotonvalvonta ja asiakkaiden tilanteiden seuranta maksavat yritykselle siis saman verran kuin koko taloushallinto. Siitä asti olen koettanut oppia ja ymmärtää, miten luottotappioita voisi hallitusti pienentää kuitenkaan pudottamatta myyntiä.

 

Itse uskon, että yksi ratkaisun avaimista on koko pitkän prosessin hallinnassa, luottopäätöksestä aina saapuneen maksun täsmäyttämiseen. Vain yhteen prosessin palaseen kerrallaan keskittyminen saattaa johtaa vääriin tuloksiin. OpusCapitassa meillä on vuosikymmenien kokemus niin laskutuksesta kuin maksuliikenteen automatisoinnista. Nyt täydennämme tuota tarjoamaa kattamaan koko saatavien hallinnan arvoketjun täydentäen asiakastietoa koko prosessin aikaisilla tapahtumilla. Halumme on auttaa suomalaisia yrityksiä menestykselliseen kasvuun.

 

 

     kimmoKimmo Kauranen
     Senior Vice President, O2C
     OpusCapita

     Twitter @KimmoKauranen

 

 

 

 

Kirjoittaja on toiminut yli 20 vuotta myynnin, liiketoiminnan ja taloushallinnon palveluiden toimittamisen johtotehtävissä. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on toiminut OpusCapitan johtoryhmässä eri tehtävissä ja vastaa nykyään saatavien hallinnan liiketoiminnasta. Hänen sydäntään lähellä ovat erityisesti Suomen kilpailukyky ja tulevaisuus, myynnin haasteiden ratkaiseminen sekä asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen. Vapaa-aikanaan kirjoittaja tutkii historiaa, lukee dekkareita ja harrastaa liikuntaa