touko

06

Valuuko yrityksesi liikevoitto turhiin ostoihin?

by

Jos sinä olet varma, että yrityksesi hankinnasta maksuun -prosessi on optimaalisen tehokas ja täydessä iskussa, voit lopettaa lukemisen tähän. Jos sen sijaan et ole ihan varma tai et pysty prosessin hyvyyttä numeerisesti varmuudella osoittamaan, jatka lukemista vielä eteenpäin.

Tuntuuko sinusta joskus siltä, ettet tiedä mihin yrityksesi rahat kuluvat? Liikevaihtoakin tulee ihan kivasti ja kuluja karsitaan jatkuvasti. Silti tulos vaan tuntuu salaperäisesti häviävän jonnekin.

 

Luulenpa, ettei yrityksesi ole yksin. Monellakaan ei ole oikeasti kokonaisvaltaista käsitystä esimerkiksi siitä, kuka ostaa, mitä ostaa ja mistä ostaa organisaatioon. Tai ostetaanko samaa hyödykettä tai palvelua aina samasta paikasta ja samalla hinnalla.

 

Välillä myös tuntuu, että hankintaosasto ja talousosasto ovat siiloutuneet oman erikoisosaamisensa ympärille. Vaikka hankinnalla on usein avaimet kädessä talousosaston prosessin tehostamiseen, maali ei kuitenkaan ole ihan yhteinen.

 

Hankinnasta maksuun -prosessia ei kehitetä kokonaisvaltaisesti päästä päähän. Syynä on varmaan usein puutteellinen mittaaminen ja johtaminen. Tai sitten maailma vain näyttää erilaiselta, kun sitä tarkastelee putken toisesta päästä?

 

Oli miten oli, talousosasto kyllä painaa täysillä, jos hankinta ei mieti ihan loppuun asti sitä, pitäisikö kaikilta toimittajilta edellyttää vaikkapa sähköistä laskua sekä kustannuspaikkanumeroa ja tiliöintiviitettä.

 

Toisaalla hankinta vastavuoroisesti tuskailee, mistä oikein saisi kunnon raportin erityisesti epäsuorista ostoista, kun jokainen osasto tai tytäryhtiö ostaa villisti ja parhaimmillaan tapahtumat päätyvät useampaan eri laskukierrätysjärjestelmään ja ostoreskontraan.

 

Välillä kenelläkään ei tunnu olevan kokonaisnäkymää kuluihin. Ei kai sinun yrityksessäsi ole näin?

 

Olen kuullut myös joissakin yrityksissä käyneen niin, että vaikka hankinta on tehnyt edulliset sopimukset vakitoimittajien kanssa, ostot kohdistuvatkin johonkin ihan muualle.

 

Joko sopimuksista ei tiedetä tai hankintajärjestelmä koetaan liian kankeaksi tai byrokraattiseksi. Ja niinpä organisaation innovaattorit suuntaavatkin näppärästi kulmakauppaan tai moderniin verkkokauppaan, jossa ostokokemus on ihan eri tasoa kuin yrityksen antiikkisilla vermeillä. Omasta järjestelmästä kun ei ehkä löydy oikeaa tuotetta, hintatiedot ovat vanhentuneet, pakkauskoko ei täsmääkään tai tuotteita ei voi vertailla toisiinsa.

 

”Laskulla kiitos” kuulostaa lähikaupassa tilaajan mielestä oikein kätevältä, mutta ei ehkä yhtä hienolta talousosastolla, jossa päästään perustamaan parhaimmillaan uusi toimittaja rekisteriin ja etsimään pitkin organisaatiota tietoa siitä, että kukahan mahtaisi olla oikea asiatarkastaja tai mikä olikaan kustannuspaikka tälle hieman erikoisen näköiselle laskulle. Ei kai sinun yrityksessäsi?

 

Oletko koskaan miettinyt, mitä hankinnasta maksuun -prosessillesi pitäisi tehdä? Vai löytyykö sinun yrityksestäsi ehkä sen sijaan hankintaprosessi, laskun hyväksyntäprosessi, ostoreskontraprosessi ja maksuliikenneprosessi – joilla ei ole paljoakaan yhteistä? Paitsi ehkä se, että kaikki käsittelevät samaa tietoa, mutta täysin erillään ja eri näkökulmista, kukin koittaen osa-optimoida omaa pätkäänsä?

Hankinnasta maksuun -liiketoiminnan vetäjänä olen haastanut useamman yrityksen talousosastoa miettimään hankinnasta maksua prosessia aidosti päästä päähän. Se on ainoa oikea tapa saada aikaan aitoja automaatiohyötyjä talouden rutiineissa.

 

Samalla myös henkilöstön tyytyväisyys koko organisaatiossa kasvaa, kun hankinnat voi tehdä sujuvasti ja laskujen hyväksynnän rutiinit voi jättää 90-luvulle.

 

Ja mikä hienointa, melkein sivutuotteena syntyy näkyvyys siihen, mihin ne yrityksen rahat oikein kuluvat ja mistä kohdista prosessia tehostamalla saisi nopeimmin ja isoimmat hyödyt. Kiinnostuitko? Katso lisää vinkkejä aiheesta täältä.


jari

 

Jari Annala
Hankinnasta maksuun –liiketoiminnan vetäjä
Puh. 0400 338 585
Jari.Annala@opuscapita.com

 

 

Oc P2p Kampanja Banneri Uutiskirje Allekirjoitus Ilman Webinaaria 600X1