syys

05

Digitaalinen kurkiaura Viisi askelta menestyksekkääseen digitaaliseen liiketoimintaverkostoon

by

Myönnettävä on: kesä taitaa olla takanapäin. Illat viilenevät ja valo vähenee. Saman huomaavat myös monet Pohjolan linnut, jotka eivät jää ihmettelemään huonontuneita ilmoja vaan suuntaavat nokkansa kohti etelää.

Kurjetkin muuttavat syksyisin isoissa kolmion muotoisissa parvissa kohti parempia olosuhteita. Kurkiaurassa on itse asiassa paljon sellaista, mistä yritysten liiketoimintaverkostoissa kannattaisi ottaa oppia. Kurkiaura nimittäin toimii niin, että yksi kurki lentää kärjessä ja loput metelöivät perässä. Raakkuminen ei tarkoita sitä, että joku joukossa valittaisi, vaan se on jatkuvaa hengen nostatusta. Vähän väliä myös joukon vetäjä väsyy, koska paikka on vaativin ja eniten voimia kuluttava. Silloin vaihdetaan paikkaa ja takaa siirtyy uusi kurki ensimmäiseksi. Lisäksi tarpeen tullen pidetään taukoja, mikäli joku joukossa väsähtää. Kolmiossa lentäminen on todella tehokasta, muutoksiin reagoidaan nopeasti ja tuloksia saadaan aikaiseksi. Koko parvi matkaa oikeaan suuntaan, ja vauhti pysyy tasaisena ja rytmissä. Lopulta porukka saapuu perille ja pääsee nauttimaan lämpimistä seuduista, ravinnosta ja levosta. On aika ottaa rennosti ja nauttia työn tuloksista.

Digitaalisuus murtaa vakiintuneita toimintamalleja huimalla vauhdilla ja tämän seurauksena maailma muuttuu sellaisella nopeudella, ettei yksikään yritys – oli sitten suuri tai pieni – selviä muutoksesta yksin. Digitaalinen transformaatio on muuttanut päivittäisiä rutiineja, raportointia, tiedon jakamista, asiakkaiden kanssa yhteydenpitoa ja jopa kilpailua. Yritysten täytyy olla jatkuvasti yhteydessä jaettuun reaaliaikaiseen informaatioon sekä kommunikoida asiakkaiden tai toimittajien kanssa, jotka voivat työskennellä missä tahansa. Esimerkiksi toimitusketjussa muutostarve tulee ensin asiakkailta ja sen jälkeen sama tieto täytyy saada nopeasti toimittajille. Aivan kuin kurkiaura taistelee yhdessä eteenpäin kohti parempia olosuhteita, tulee yritysten ymmärtää reaaliaikaisesti miten verkoston muutokset vaikuttavat liiketoiminnan kehittämiseen ja arvon lisäykseen.

Jopa 80 % yrityksen datasta sijaitsee sen ulkopuolella. Tähän tietoon käsiksi pääseminen voi olla hankalaa, koska se sijaitsee ulkoisten kauppakumppaneiden järjestelmissä tai kolmannen osapuolen markkinapaikoilla. Historiassa toki monet yritykset ovat kehittäneet sähköisiä tiedonsiirtoyhteyksiä asiakkaiden ja toimittajien kanssa, mutta usein kehitys on tehty ulkoisten kumppaneiden niin vaatiessa. Asiakkaat ovat saattaneet vaikkapa vaatia muuttamaan laskutusprosessin sähköiseksi, mutta oman yrityksen kehityspotentiaali on täysin jätetty huomioimatta.

Hankintaorganisaation näkövinkkelistä voi näyttää siltä, että esimerkiksi suurimmat toimittajat on liitetty digitaaliseen tilausprosessiin mukaan, mutta keskisuuret ja pienet toimittajat on jätetty paitsioon.

Tarkoitukseni on kuluvan syksyn aikana julkaista viisi tärkeintä askelta, joiden myötä digitaalinen liiketoimintaverkosto saadaan mahdolliseksi. Tarkoitukseni on keskittyä toimenpiteissä erityisesti ostaja-toimittaja -suhteisiin sekä siihen, millä tavoin hankinnan kulupottiin voi saada täyden läpinäkyvyyden. Nämä toimenpiteet eivät ainoastaan vain digitalisoi hankinnan ja toimitusketjun prosesseja, vaan tuovat myös merkittävää kustannushyötyä ostotoimintaan. Ennen kaikkea yritykset pääsevät kehittämään toimittajayhteistyötään ja olemaan ajan tasalla niistä muutoksista jotka vaikuttavat heidän omaan liiketoimintaansa.

Palaan asiaan siis kahden viikon päästä ja julkaisen silloin ensimmäisen toimenpiteen. 

Kuulemisiin!

Heikki Pulli

 

Heikki Pulli 1304

 

    

Heikki Pulli
Head of B2B Integration
Puh. +358 50 3866 233
OpusCapita

 

Kirjoittaja on toiminut yli 15 vuotta asiakaslähtöisissä liiketoiminnan kehitystehtävissä keskittyen erityisesti Sähköiseen toimitusketjun hallintaan, Sähköiseen laskutukseen sekä Integraatio ja Data Management -ratkaisuihin. OpusCapitassa hänen vastuualueena on vastata B2B Integraatioratkaisuista sekä viedä eteenpäin digitaalisen liiketoimintaverkoston ilosanomaa asiakkaille ja sidosryhmille.