syys

19

Kohti menestyksekästä digitaalista liiketoimintaverkostoa - Askel 1: Suunnittelu ja kokonaisuuden mallinnus

by

Lupasin blogissani kaksi viikkoa sitten julkaista syksyn aikana viisi tärkeintä askelta, joiden myötä digitaalinen liiketoimintaverkosto saadaan mahdolliseksi. Ensimmäisenä on pohdittava suunnittelua ja kokonaisuuden mallinnusta.

Ensimmäinen askel – Suunnittelu ja kokonaisuuden mallinnus.

Jotta yritys voi mahdollistaa pitkälle viedyn digitaalisen liiketoimintaverkoston, sen tulee ensimmäisessä vaiheessa ylätasolla päättää, mitä liiketoimintaprosesseja digitaaliseen ohjelmaan valitaan mukaan. Tarkoitukseni on keskittyä tässä blogisarjassa sekä osto- että myyjäverkostojen digitalisointiin. Tästä syystä kaikki prosessit ja hyödyt keskittyvät joko ostamiseen tai myymiseen.

Hankintaorganisaation näkökulmasta on tärkeätä lähteä liikkeelle toimittajaprosesseista ja keskittyä samanaikaisesti sekä epäsuoran että suoran hankinnan toimittajiin. Toimittajien määrään tulee kiinnittää huomiota ja myös on hyvä ymmärtää, millä tavoin hankinnat jakaantuvat toimittajittain. Lisäksi on mahdollista keskittyä toimitusverkoston kannalta myös logistiikkaprosessiin ja tiedostaa, millä keinoin logistiikkakumppanit saataisiin liitettyä koko hankintaverkoston toimintaan mukaan.

Myynnin puolelta on tärkeää tunnistaa erilaiset asiakasryhmät, asiakkaiden liikevaihtojakauma, kuluttaja-asiakkaiden osuus liikevaihdosta sekä asiakkaiden maantieteellinen jakauma. Lisäksi logistiikkaprosessin merkitys täytyy ymmärtää, sekä tiedettävä kumppanit kuljetusten hallinnan puolella.

Kun pääprosessit ja niiden sidosryhmät on mallinnettu, täytyy myös tiedostaa mitä hyötyjä ja lisäarvoja valittujen prosessien kautta on mahdollista saavuttaa. Kun prosesseja digitalisoidaan, tavoitteena on usein saavuttaa kustannushyötyä, mutta sen lisäksi tiedon oikeellisuuden ja hyödynnettävyyden osana päätöksen tekoa tulisi myös parantua. Lisäksi läpinäkyvyys dataan koko verkostossa täytyy tulla mahdolliseksi. Kaikille näille hyödyille tulee laatia ainakin ylätason tavoitemittarit, joita seurataan kun käytännön toimenpiteitä viedään eteenpäin.

Tämä siis suunnittelusta ja kokonaisuuden jäsentämisestä. Kahden viikon päästä keskitymme organisaatio- ja teknologiavalintoihin.

Lue edellinen blogini "Digitaalinen kurkiaura - Viisi askelta menestyksekkääseen digitaaliseen liiketoimintaverkostoon" tästä.

 

Terveisin   

Heikki Pulli 

Heikki Pulli 1304

 

Kirjoittaja on toiminut yli 15 vuotta asiakaslähtöisissä liiketoiminnan kehitystehtävissä keskittyen erityisesti Sähköiseen toimitusketjun hallintaan, Sähköiseen laskutukseen sekä Integraatio ja Data Management -ratkaisuihin. OpusCapitassa hänen vastuualueena on vastata B2B Integraatioratkaisuista sekä viedä eteenpäin digitaalisen liiketoimintaverkoston ilosanomaa asiakkaille ja sidosryhmille.