kesä

12

Näin digiaika uudistaa hankinnan

by

Digitalisaatio tuskin on uutinen yritysten hankinta- ja talousjohtajille Suomessa, missä esimerkiksi sähköiset laskut ovat olleet yritysten välisessä kaupassa arkea jo vuosien ajan. Todellinen muutos on kuitenkin edessä – digiaika uudistaa hankinnan.

Aihe oli esillä myös OpusCapitan Finance Forum 2017 -tapahtumassa, missä visionäärit ja alan asiantuntijat ennakoivat digiloikkaa yritysten hankintatoimelle. Muutosta ajavat teknologian murros ja kehittyvät yritysten väliset avoimet verkostot sekä hankinnan ammattimaistuminen.

Kun 90-luvun puolivälissä Suomessa sai vielä ostettua laskulle melkein mitä vain jättämällä tunnetun yrityksen käyntikortin kassalle, isot organisaatiot Yhdysvalloissa ja muualla Euroopassa vaativat jo tilauksiin ostotilausviitteen (purchase order, PO). Näistä ajoista on otettu iso askel eteenpäin, ja yhä useampi yritys noudattaa täälläkin ”no PO, no pay” -periaatetta eli hyväksyy maksuun vain ostolaskut, joissa viite on.

3 keskeistä etua hankintajärjestelmästä

Nykyisin hankintajärjestelmän käyttöönotto on mahdollista ja järkevää jopa pienille yrityksille. Järjestelmä tuo hankintatoimelle hyötyjä ainakin kolmella tavalla.

Ensinnäkin, kontrolloitu ostaminen valituilta toimittajilta synnyttää kustannussäästöjä. Järjestelmä auttaa varmistamaan, että liiketoiminta todella käyttää hyväksi hankinnan neuvottelemat sopimukset.

Toiseksi, hankintajärjestelmässä esimies voi hyväksyä etukäteen työntekijöille sallitut ostot. Se ohjaa oikean tyyppisten tuotteiden hankintaan.

Ja kolmanneksi, manuaalisia työvaiheita poistava järjestelmä vähentää ostamiseen kuluvaa aikaa. Lisää prosessisäästöjä syntyy hankinnasta maksuun -ketjun myöhemmissä vaiheissa, kun esimerkiksi ostolaskujen hyväksyntä ja käsittely voidaan automatisoida hankintajärjestelmän ostoviitteen avulla.

Tulevaisuudessa tekoäly auttaa ostajaa

Tämä kaikki on nykypäivää. Kehitys ei kuitenkaan pysähdy tähän – päinvastoin. On esitetty, että uudet teknologiat voivat tehdä yrityksistä ja niiden prosesseista ei vain kymmentä prosenttia, vaan kymmenen kertaa nykyistä tehokkaampia.

Me OpusCapitalla tutkimme miten tekoäly, erityisesti koneoppiminen, voi uudistaa hankintatoimea. Yksinkertaisimmillaan tekoäly on algoritmi, joka auttaa ostajaa löytämään hankintajärjestelmästä ja katalogeista entistä helpommin oikeat tuotteet ja joka pystyy ennakoimaan tulevat ostotarpeet. Sovellamme tekoälyä myös jo tuotetietojen oikeellisuuden varmistamiseen – tuotetietojen ajantasaisuus on yksi hankintaosastojen suurista haasteista.

Pian tekoäly mahdollistaa myös esimerkiksi alihankintaverkostojen analysoinnit, jotka auttavat tunnistamaan riskejä ja nostavat esille näkymättömissä olevia riippuvuuksia.

Yritysten hankintatoimelle nämä tulevaisuuden teknologiat antavat paitsi mahdollisuuden entistä fiksumpaan ostamiseen, avaavat myös oven uuden kilpailuedun löytämiselle omasta toimittajaverkostosta.

---

Miltä näyttää yritysten välisen myymisen, ostamisen ja maksamisen tulevaisuus? Tule mukaan The Future of B2B Commerce -webinaariin, jossa OpusCapitan toimitusjohtaja Patrik Sallner jakaa oman näkemyksensä tulevasta.

Oletko kiinnostunut fiksummasta hankinnasta? Lataa OpusCapitan e-kirja, jossa käymme läpi yleisimpiä hankinnan haasteita ja ratkaisuja niihin neljän asiakastarinan kautta.

Petri Karjalainen, Head of Strategic Partnerships, OpusCapita    
Petri Karjalainen on laajennetun hankinnasta maksuun -pelikentän asiantuntija ja innovaattori. Hän tutkii disruptiivisten ilmiöiden ja teknologioiden vaikutuksia asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin sekä kartoittaa niiden luomia uusia liiketoimintamahdollisuuksia.