Muodikas ekosysteemi

tammikuuta 13, 2017

”Mikä merkitys digitalisaatiolla on meidän toimialallemme, entä sillä, että ihmiset älypuhelimineen ovat jatkuvasti ’online’? Se on mahdollisuus miettiä muodin kuluttaminen uusiksi, ja yhdistää ihmiset ja muoti entistä saumattomammin teknologian kautta”, muodin verkkokauppa Zalandon Pohjoismaiden johtaja Kenneth Melchior kuvailee.

Melchior esitteli saksalaisen Zalandon alustastrategiaa talous-, rahoitus- ja hankinta-ammattilaisille ja liiketoimintajohtajille OpusCapitan ja Talouselämän järjestämässä Talous 4.0 -tapahtumassa marraskuussa.

Tilaisuudessa käytiin innostunutta keskustelua siitä, millaisiksi yritysten hankinnasta maksuun -ketjut voivat kehittyä digitalisaation, teknologisten innovaatioiden ja toimintaympäristön muiden muutosten aiheuttaman disruption myötä. Tulevaisuudessa toimitaan ekosysteemeissä, joissa kaikki osapuolet voivat helposti tehdä yhteistyötä toistensa kanssa – puhutaan sitten muotikaupasta tai yritysten väliseen kaupankäyntiin liittyvästä arvoketjusta.

”Meidän tavoitteemme on rakentaa palvelualusta, joka tuo kaikki muotialan toimijat yhteen: kuluttajat, brändit ja jälleenmyyjät, neuvoja antavat stylistit, kivijalkakaupat ja logistiikkapalvelujen tarjoajat. Haluamme yhdistää ’onlinen’ ja ’offlinen’ niin, että ne eivät enää asetu vastakkain vaan luovat yhdessä asiakkaalle entistä vaivattomamman kokemuksen”, Melchior kertoi.

Palvelualusta hyödyttää kaikkia osapuolia

Kenneth Melchiorin mukaan jopa 90 % Euroopan muotitarjonnasta on edelleen poissa verkosta, siis saatavilla vain kivijalkamyymälöistä. Zalando on nyt käynnistänyt partneriohjelman, jossa muoti- ja lifestylebrändit voivat hyödyntää Zalandon palvelualustaa myyntikanavana. Jos esimerkiksi asiakkaan etsimä tuote on loppunut Zalandon omasta varastosta, se voidaankin toimittaa asiakkaalle suoraan kumppanin varastosta. Paikalliset liikkeet voisivat myös toimittaa Zalandon verkkokaupan välittämiä tilauksia, jolloin asiakas voisi halutessaan myös noutaa paketin paikan päältä.

18 miljoonaa asiakasta palveleva verkkokauppa sekä esimerkiksi kumppanien varasto- ja myyntijärjestelmien integroiminen palvelualustaan pitää yhtiön teknologiakeskusten 1300 työntekijää kiireisinä. Zalando onkin ilmoittanut olevansa ennen muuta teknologiayhtiö.

”Haluamme olla mahdollistaja ja tehdä muodin kuluttamiselle saman minkä Spotify teki musiikin kuuntelemiselle. Palvelualusta ja kaupan integroituminen tuo hyötyjä kaikille osapuolille. Asiakas löytää meidän kauttamme entistä paremmin etsimänsä, muotibrändit ja -liikkeet saavat tuotteensa helposti näkyville ja saataville verkkoon sekä luovat samalla liikennettä myös fyysisiin kauppoihinsa.”

Kenneth Melchior kertoi, että Zalandon tavoite on monikertaistaa yhtiön tämänhetkinen yhden prosentin osuus Euroopan muotimarkkinoista viiteen prosenttiin. Zalando toimii tällä hetkellä 15 maassa ja yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 3 miljardia euroa.

”Rakentamalla ekosysteemiä voimme kasvaa itse ja samalla luoda kasvun mahdollisuuksia myös muille toimijoille.”

Katso Twitteristä, mistä kaikesta Talous 4.0 -tilaisuudessa puhuttiin.